DIY amaro

Neej – antikrist er kommet og han er hjemmelavet amaro. Føj føj føj. Læs post nedenfor, og https://smagsbilleder.wordpress.com/2013/04/17/bitter/ for at se hvad man kan bruge det pis til alligevel.

Silvanånden og spiritus-ånden er trådt ned til Vesterbro. Mens Juuls Vinhandel viser sig at have en god beholdning af amari og bittere og selvfølgelig vermouth, er det jo ikke sagen bare at gå og købe tingene. Det skal gøres selv.

Med udgangspunkt i nedenfor nævnte opskrift er jeg derfor i gang med at lave min egen amaro:

1 tsk anis
1/2 tsk nelliker
1/4 tsk ensian (gentian) rod
1/4 tsk angostura bark
1 allehånde, ikke mere
6 friske salvieblade
6-8 friske mynteblade (jeg bruger marokkansk mynte i dag, fordi jeg har det)
Rosmarin af en kvist – opskriften siger 1 tsk, jeg brugte nærmest det dobbelte

Stødes i morter/food processor. Overhældes med en flaske vodka. Trækker i 3 uger.

Efter de tre uger laves en 1:1 sirup af 300 mL vand og sukker. Bitteren filtreres i saftklæde/osteklæde/te-si/stempelkande whatever. Smages til med afkølet sirup.

Smagen beskrives som lige så bitter som Averna, men den bliver måske værre med angosturabarken i. Jeg ved mere inden jul.

kilde:
http://www.seriouseats.com/recipes/2012/05/diy-amaro-homemade-amari-averna-re…

Skriv et svar

