Multe

Sammen med de (skide…) knivmuslinger købte jeg i dag et par sider frisk filetteret multe. Jeg slog op i Brøndums Fiskekogebog og Nikolaj Kirks Fisk og besluttede mig for at kombinere deres råd, da der var plads til flere teknikker.

Grundlæggende:

Fileten skal gås efter for skæl. De kan skrabes af med fingeren, ellers med en kniv som vanligt.

Derefter to muligheder:

1. Skær store striber i skindsiden, indgnub med salt og peber.

2. I den tykke side af fileten skæres et par cm lang flænge i filetens længde. Denne fyldes med en kryddersmør af tomat, esdragon, smør – jeg brugte løvstikke og bronzefennikel, da jeg ikke havde frisk esdragon.

Lige meget hvad – fisken lægges på skindsiden i rigeligt olivenolie, først 1 minut med en tallerken til at holde den flad, og derefter 5-6 minutter til at gøre skindet helt sprødt. Når panden tages af blusset, vender manlige fileten om og lader den hvile sådan et minuts tid eller to.

Serveredes i dag med en standard salat og friske kartofler med pesto.

Foto_21

Skriv et svar

