Knivmuslinger

edit: jeg tror jeg fandt en god gennemgang af rensningen, fra Washington Department of Fish and Wildlife – af alle steder.

(opskrift nederst på siden)

Okay så. Det er ikke ALT her i verden man intuitivt ved hvordan man skal gøre. Også selvom man trænger til street cred oven på gårsdagens kebabs med tomatsalat. Men jeg tog altså i torvehallerne og købte de mest fantastisk lækre multefileter, og så de her (skide…) kvivmuslinger.

Smukke er de jo:

Foto_4

Men det er ikke sådan man gør. Man starter med at skylle dem, grundigt. De bor i sand og er fyldt med sand og det skal ikke i maden. Desuden kan man også vaske en del skidt af dem generelt. Jeg ordnede mine i den – maskuline – lilla skål i vand med lidt salt i to omgange, og blandede så en marinade/whatever:

Marinade/whatever:

1/2 spsk finthakket, bredbladet persille
1/2 tsk knust hvidløg
Saften af 1 citron
2 spsk olivenolie

Bland det.

Derefter begik jeg fejl nr 1: Jeg rensede ikke muslingerne videre for gæller, tarmindhold og andet  af den slags, men smed hele muslingen på grillen, og så snart de åbnede sig vendte jeg skallen nederst og hældte dressingen ud over. Mens det så fan-tas-tisk ud, begik jeg fejl nr 2: jeg glemte at tage tid, da de var på grillen. Den slags må ikke få mere end 5 minutter, før de bliver seje.

Det gik nu meget godt med almindelig intuition i forhold til tid. De havde fået godt med varme, men ikke for meget. At jeg aldrig fik dem renset igennem gjorde, at jeg var nødsaget til kun at spise musklen og smide resten ud.

Men super smukke er de jo:

Foto_5

De blev indtaget i solen med noget brød, en halv citron indenfor rækkevidde og en pokkers god, tør Amontillado sherry.

Forsøg på fremgangsmåde:

2-4 knivmuslinger pr person puttes i stor skål/gryde med vand og lidt salt. De skal lukke sig i det mindste delvist, af at blive manipuleret rundt.
Vandet bliver lidt grumset, og de enkelte muslinger får lige en tur under hanen.
Derefter gentager man skylningen i skål.

Her kommer den egentlige rensning. Der er flere youtubevideoer, der viser hvordan, men jeg har ikke fundet den perfekte endnu. Jeg vender tilbage.
Link nr 1

Muslingerne lægges nu på den varme pande/grill. Hvis de skal på panden, tager man dem ud af skallen først ved at skære deres fikspunkt af op mod skallen.
Med en pande kan man umiddelbart hælde marinaden over, mens man skal vente til de har åbnet skallerne op til at lægge plant og parallelt, til man griller dem på skallen og lader marinaden koge med i den.

De muslinger, som ikke åbner sig særlig meget, er dårlige og skal smides væk.

Muslingerne ryger automatisk ud af skallen og serveres varme, med et par dråber citronsaft over og et glas god sherry.

Skriv et svar

